Het blijft me fascineren. Het voorrecht dat ik heb, als mens, om de wilde dieren in hun natuurlijke omgeving te mogen meemaken en te mogen vastleggen … voordat ze uitgestorven zijn. Klinkt dramatisch, maar wij spelen een belangrijke rol in de toekomst van deze dieren en ik heb het idee dat ons moderne onrustige leven het soms erg moeilijk maakt om dit te waarderen en te respecteren. Ik voel mij dan ook trots als ik foto’s neem van een wereld buiten ons materialisme en onze hebberigheid, en hierdoor kan bijdragen, al is het voor een klein beetje, aan een meer bewuste wereld. De wilde dieren vastleggen met de camera (met als het lukt een prachtig landschap erbij) is een onweerstaanbare passie geworden. Een soort innerlijke noodzaak om de schoonheid van de natuur aan de wereld te laten zien om onze ogen te openen en ons bewust te maken van wat de natuur ons te bieden heeft … voordat we het vergeten.

20141005_044_Natuurfotografie Cursus AWD_(Carl Noya)_1200pix_ZW

Ondanks deze fascinerende drijfveer, is het afgelopen jaar gebleken dat de vlam van inspiratie bijna uit was. Het feit dat ik maar drie blogs heb gepubliceerd, is helaas het bewijs dat de inspiratie om op regelmatige basis te fotograferen moeilijk te vinden was. Weinig foto’s, weinig blogs en zodoende dus ook een mager fotojaaroverzicht. Wel heb ik dit jaar een eigen website tot leven geroepen. De drukste dag telde 171 bezichtigingen uit 14 landen. Nederland, VS en België als toplanden.

Erg blij ben ik met de Belgische Ardennen, de Kaapse Bossen en de duinen, met in het bijzonder de Amsterdamse Waterleidingduinen, die de waakvlam weer heeft doen branden zodat ik toch nog een paar foto’s kan laten zien in dit fotojaaroverzicht. De bezoeken in de duinen in het laatste gedeelte van het jaar laten zien dat er een verandering plaats vindt. De passie is namelijk niet voorbij. Er wordt niet opgegeven. De koers is zelfs duidelijk; de wereld laten zien wat de natuur ons te bieden heeft. Het donkere bos is verlaten en het licht is opgezocht.

20141012_083_AWD_Carl Noya_1200pix

Omdat ik dus vrij weinig foto’s heb gemaakt in de eerste drie kwartalen van 2014, kan ik geen foto per maand laten zien. Hieronder dus een kleine samenvatting van de foto’s van het laatste kwartaal van 2014. Foto’s die mijn passie weergeven. Zowel het grote wild als landschappen zijn aanwezig. Mijn twee favoriete onderwerpen om te fotograferen.

20140904_0222_Ardennen_(Carl Noya 1200pix)

20141026_0119_AWD_Carl Noya_1200pix

20141026_0147_Kaapse Bossen_Carl Noya_900pix

20141026_0206_Kaapse Bossen_Carl Noya_1200pix-2

De foto van het bos waar de zon doorheen schijnt heb ik zelfs als panoramaformaat 180 x 90 cm besteld en de foto is toevallig vandaag bezorgd! Gelijk boven het bed gehangen. Zo hebben we het bos altijd dicht bij ons en de zon schijnt ook altijd :-)

20141231_037_Xpozer_Carl Noya_1200pix

Last but not least wil ik nog mijn trouwe fans bedanken voor de reacties op mijn blog. Zonder jullie was het blog minder succesvol. Bedankt!

Fijne jaarwisseling en tot 2015!

Carl